Verkeersbesluit: Aanwijzen parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor het elektrisch opladen van voertuigen, locatie: Oldambt voor nummer 43

Onlangs kwam de volgende bekendmaking binnen vanuit Lelystad. Lees hieronder alle informatie die tot nu toe bekend is bij ons. 
  1. Bekendmakingen Oldambt
  2. gmb-2022-94964
  • Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid
  • Waar: officielepublicaties 
  • Categorie: officielepublicaties/gmb/2022

 

Omschrijving:

Registratienummer: 220000615 Het college van burgemeesters en wethouders is, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, het bevoegd gezag voor het nemen van dit verkeersbesluit;Deze bevoegdheid is op grond van de Algemene mandaatregeling Lelystad 2019, gemandateerd aan verkeerskundig medewerker.Gelet op:De voor het nemen van een verkeersbesluit relevante wetgeving in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene Wet Bestuursrecht.Overwegende dat •Er een aanvraag voor een E-oplaadobject ten behoeve van het opladen van een elektrisch voertuig is ingediend in de omgeving van Oldambt 43;•het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor aandrijving van voertuigen door de gemeente Lelystad van belang wordt geacht;•elektrisch vervoer een belangrijke bijdrage levert aan deze ambitie en de afgelopen jaren gegroeid is in Lelystad en fors zal groeien in de komende jaren;•één van de belemmeringen voor een snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland de beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden is;•voor het stimuleren van elektrisch rijden een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is; •de oplaadlocatie bij voorkeur binnen een afstand van 150 meter dan wel maximaal een afstand van 250 meter van het adres van de aanvragers dient te worden gerealiseerd;•per oplaadlocatie er in principe twee oplaadvakken zijn zodat beide oplaadpunten van het oplaadobject voor het opladen van elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden;•er bij Oldambt een relatief hoge parkeerdruk wordt ervaren en wij daarom in eerste instantie één E-oplaadplaats realiseren;•wanneer er een tweede aanvraag wordt ingediend de tweede oplaadplaats ook in gebruik wordt genomen;•het oplaadobject met bijbehorende oplaadvakken openbaar is, voor alle elektrische voertuigen en niet gereserveerd op kenteken;•de oplaadvakken alleen gebruikt mogen worden door elektrische voertuigen en alleen als de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit; •deze oplaadplaats dient voor het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, artikel 2, tweede lid, onder a en artikel 2, derde lid onder a van de Wegenverkeerswet 1994; •wij de bewoners rondom Oldambt 43 op 29 november 2021 schriftelijk hebben geïnformeerd over ons voornemen om elektrische laadpunten aan te wijzen op de parkeerplaatsen voor Oldambt 43;•dat wij hierop van twee bewoners een reactie hebben ontvangen.Reactie bewoners: •Bewoners vragen, gezien de parkeerdruk, of het mogelijk is om aan de overkant van Oldambt twee parkeerplaatsen te maken waar de laadpaal kan worden geplaatst;•bewoner geeft aan dat door het opofferen van twee parkeerplaatsen de gemeente niet meer voldoet aan de gehanteerde norm van 1.2 parkeerplaatsen per woning;•bewoner geeft aan dat door deze locatie voor henzelf de mogelijkheid, om bij aanschaf van een elektrisch voertuig, om te laden van een op eigen terrein gerealiseerd laadpunt wordt ontnomen. Terwijl de woning is uitgerust met zonnepanelen waardoor de mogelijkheid om de met die zonnepanelen opgewekte stroom voor het laden van de auto te (gaan) gebruiken een extra overweging om (eerder) over te gaan naar elektrisch vervoer.•op basis van het door ons waargenomen gebruik van de laadplaatsen 300 m verderop (hoek Zevenwouden/Hunsingo/Oldambt), verwachten wij dat deze laadplaatsen beperkt bezet zullen zijn.Reactie college•Alhoewel wij volgens het vastgestelde beleid geen rekening hoeven te houden met een eventuele parkeerdruk is geluisterd naar de opmerkingen en zullen wij, hoewel dit verkeersbesluit voorziet in twee E-oplaadplaatsen, in eerste instantie één parkeerplaats inrichten als E-oplaadplaats. De tweede E-oplaadplaats wordt ingericht nadat in de omgeving daarvan een tweede aanvraag is gedaan;•het is niet mogelijk om aan de overkant de laadplaatsen te maken, een locatie voor een laadpaal moet voldoen aan plaatsingseisen. Een laadpaal mag niet onder bomen worden geplaatst en de groenstrook ligt te dicht bij het water;•De bezetting van de parkeerplaatsen verandert niet. Er wordt 1 parkeerplaats aangewezen als laadplaats. Deze zal meestal door de aanvrager worden gebruikt, maar is ook beschikbaar voor andere elektrische auto’s om te laden. Op dit moment maken deze auto’s gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen;•wanneer het niet mogelijk is op eigen terrein te parkeren, is het ook niet mogelijk om op eigen terrein een laadgelegenheid te maken, het is niet toegestaan om een kabel over het trottoir te leggen om een voertuig te laden (Visie publieke laadinfrastructuur Lelystad 2025)•De laadpaal Zevenwouden / Hunsingo / Oldambt wordt door diverse unieke gebruikers gebruikt om te laden.•de betreffende weg in beheer is bij de gemeente Lelystad.•op grond van artikel 24 Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van het landelijk politiekorps, in deze vertegenwoordigd door zijn gemachtigde de verkeersspecialist Politie Midden-Nederland. Er is een positief advies ontvangen, registratienummer: 220034005BesluitAanwijzen van twee E-oplaadplaatsen, waarvan één met onmiddellijke ingang en een tweede bij een nieuwe aanvraag, op de locatie Oldambt 43,door plaatsing van bord volgens model E4 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met onderbord “uitsluitend voor opladen elektrische voertuigen” en een onderbord twee pijlen wijzend naar beide oplaadvakken.Eén en ander aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening, registratienummer: 220000616Lelystad, 1 maart 2022het college van de gemeente Lelystad,namens deze,Dick Everwijnbeleidsadviseur verkeer & vervoerTeam RuimteOpenbaarmaking en ter visie leggingOpenbare bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door publicatie in de digitale Staatscourant en de Flevopost, verspreidingsgebied Lelystad.Het besluit ligt er inzage vanaf 10 maart 2022, gedurende zes weken bij de Stadswinkel in het Stadhuis, Stadhuisplein 2. De openingstijden zijn maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.Vragen over dit besluit Wij nodigen u uit eerst telefonisch contact op te nemen met een medewerker van het cluster verkeer als dit besluit onduidelijk is of vragen oproept. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. We nemen dan samen met u ons besluit nogmaals door. Bezwaar makenU kunt na deze nadere toelichting alsnog een bezwaarschrift indienen als u het niet eens bent met ons besluit. U kunt daartegen bezwaar maken binnen een termijn van zes weken. Deze termijn begint op de dag nadat dit besluit is verzonden. U moet het bezwaarschrift tijdig indienen. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer in behandeling kunnen nemen.

 

Deel dit artikel met buren en kennissen!

Redactie Nieuwsuitoldambt.nl

Wij houden je op de hoogte van alle bekendmakingen vanuit de gemeente.

Andere bekendmakingen